FOTOsynteza nowych wyzwań się nie boi. W Światowym Dniu Ziemi odwiedziliśmy sanockie przedszkole nr 3. Na korytarzach dużo roślin doniczkowych, kolorowe plakaty o tematyce przyrodniczej wykonane przez dzieci – to przedszkole z ekologicznymi aspiracjami, z międzynarodowym certyfikatem "Zielonej Flagi". Przeprowadziliśmy zajęcia, prelekcje dla dwóch grup w wieku 3-4 i 5-6 lat. Temat przewodni: "Czy rośliny mają dzieci?". Przekazanie małym odbiorcom podstawowych informacji o florze wiosennej, jej roli w przyrodzie, nie było łatwe nawet dla profesjonalisty dr Mariana Szewczyka, w czym pomagały mu jak mogły studentki Amelia Piegdoń i Ewa Bujalska.
FOTOsynteza przyniosła bukiet kwitnących aktualnie kwiatów. Dzieci poznawały ich polskie nazwy, siedlisko oraz użyteczne informacje na ich temat. Oglądały pod lupą i wąchały. Były mini konkursy pt. "Jak nazywa się ten kwiat/roślina?”. Co zaskakujące niektóre dzieci bardzo dobrze zapamiętały niełatwe do nauczenia się, dwuczłonowe nazwy i zostały za to nagrodzone kolorowankami. Na ręce pań opiekunek przekazaliśmy kluczyki do oznaczania flory wiosennej lasów autorstwa Stanisława Kucharzyka i książeczki o lesie od zaprzyjaźnionego Nadleśnictwa Baligród. Dydaktyka dla przedszkolaków...to niełatwa rzecz, ale warto było zadać sobie trochę trudu, by spróbować nauczyć „przyszłych dorosłych” jak poznawać przyrodę ojczystą.
Tekst i zdjęcia © Ewa Bujalska.
Amelia Piegdoń pokazuje...
Dr Szewczyk i dzieci z...
Dr M. Szewczyki i A. Piegdoń...
Organoleptyczne poznawanie...
Jaki kwiat przedstawia...
"Nazywam się knieć błotna"...
Zasłuchana w botaniczne...
Ręka w górę kto zna tę...
Dr Szewczyk z kluczykiem do...